Tuesday, November 16, 2010

Mood Raya Haji

Assalamualaikum..hahaha..kepada kwn2 aku,kwn2 yang selalu bace blog aku,aku nak ucapkan "SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA" Alhamdulillah...Allah masih memberikan nyawa untuk aku beraya pada tahun ni..bersyukur sgt2..tahun ni persiapan raya haji tak semeriah tahun2 lalu..biasa la...dulu raya berlima,sekarang beraya empat beranak jer..dan raye tahun ni dah tak de org nak sibuk2 wat kuih traditional... Al-Fatehah kepada arwah Kalsom binti Ahmad dan Yahya bin Haron...Anda sentiasa berada dalam ingatan saya.

Berbalik kepada persiapan raya haji tahun ni,tak de la grand sgt...aku just pakai balik baju melayu aku 2 tahun lepas.Tak de beli2 baju baru neh..buang duit jer..lagi satu sebab malas nak gi cari baju.hehehe...Bila orang sebut pasal raya haji semua mesti terfikir pasal LEMBU. Lumrah raya haji atau raya korban,mesti ada lembu yang akan dikorbankan..hihihi..seingat aku la family aku wat ibadah korban ni start aku form 2 kalau tak silap la..pastu berturut2 buat korban.Alhamdulillah,maybe time tu arwah ayah ade rezeki lebih,tu yang leh wat korban tu.

Kalau time lepas sembahyang raya,aku dgn abg aku lah jadi mangsa keadaan kena tunggu org sembelih daging and lapah daging sampai abeh untuk amik bahagian kami bersama arwah ayah.Aku boleh jer nak tolong orang len lapah lembu, tapi aku tak berapa kenal orang2 taman aku..bkn tak knal..aku knal..diaorang yg tak kenai aku.. ;)

Selepas bahagian kami dah dapat,kami akan bawak daging2 tersebut ke rumah tok.Haaa...time ni kat umah tok mmg meriah gila coz bleh katakan sparuh family mak aku balik raya kat penang.Pak dak aku dah sedia dgn nak wat sup tulangnya,yang lain dok kat dapur berkerjasama masak lauk...waa..bila terkenang balik rase mcm best sgt time tu..tapi tu semua sekarang dah jadi kenangan.Maybe kemeriahan tu boleh dicari,tapi tak semeriah tahun2 yg lalu kan?

                                                                          =ADIOS=

1 comment:

hawaizzati :D said...

yang penting ada kenangan , happy eid adha mamujie :))