Wednesday, December 15, 2010

Lelaki dan Motorsikal

Assalamualaikum..hehehe..tetiba arini aku rase mcm nak cerita something yang agak interesting (byknye 'ting')..
Lelaki+Motor..huuu..tak sah kan seorang lelaki kalau tak fikir pasal motorsikal kan? kan? btul! tapi dulu aku tak suka moto,mase kecik2 dulu la..mak ckap 'Mak tak suka la anak2 mak naik moto,bahaya! orang langgar pun cedera,jatuh sendiri pun cedera jgk!' dan aku pun berazam yang aku tak kan bawak motor,bila besar trus nak amik lesen keta,bwk keta jer..wee~

Nak dijadikan cerita,time aku form3,abg aku form6,kebetulan abg aku sekolah kat High School Bukit Mertajam,tak dak sapa nak antar dan amik abg aku balik dan pergi sekolah..pastu ada lak cikgu sekolah ayah aku nak jual moto yang baru dibelinya seminggu.Ayah aku beli dgn harga RM 1800 kalau tak silap. Untuk kegunaan abg untuk pegi dan balik sekolah,ayah belikan jgk..Honda Wave 100.


bila ayah aku dah belikan motor tu untuk abg aku,aku mcm besa la..mesti la menggatai nak naik walaupun aku time tu aku tak de lesen lagi..wee~..abg aku form6 tak abeh (mcm aku jgk) sebab dia dapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke UTM skudai,Johor. Time tu abg aku mesti la tak kan bwk motor ke sana! Yes! ada chance aku melaram dgn motor neh! tapi tak lame lepas tu abg aku bwk jgk motor neh ke Johor.. sob3 =(

Bila naik form4,aku mmg dah 'menggeletaq' nak amik lesen motor sedangkan aku tak dak motor pun time tu..huhuhu..mak aku tak suka aku bwk motor tanpa lesen,dan...mak aku sponsor nak bayarkan untuk lesen aku.wee~ mak aku tmbah seratus lagi untuk cukupkan byar duit untuk buat lesen selebihnya tu duit simpanan aku. Thanks Mum!! =)

Bila dh dapat lesen aku terus mintak nak motor,alasan aku adalah senang aku untuk ulang alik ke sekolah,tak payah la mak dan ayah aku dok hantar dan mai amik aku tetiap hari (sebenarnya nak merewang ke lain). Dengan mengeluarkan duit Tabung Haji aku sebanyak RM 2000,dan mak menambah lagi RM500,aku dapat motor Yamaha,Lagenda 110.
heee..time ni mmg aku seronok giler! ade motor sendiri..hehehe..tapi aku pakai motor neh tak lama..sebab tangan aku gatai nak guna motor baru,motor lagenda ni aku beli secondhand jer..kakak aku ckap, 'hang nak beli motor baru,motor hg lama jgn la juai,bagi kat akak..' bagi?? sorry..aku kepala bisnes maa..aku juai motor aku kat akak aku dgn harga RM2000..hehehe..kenapa aku jual? kenapa tak bagi jer?? haa..sebab..aku nak motor 135 LC! harga motor tu RM6500,aku ada duit insurans pelajaran yang dapat bila dia dah matang,dan tahun tu aku dapat RM4000,dgn duit kak aku RM 2000+ RM 4000= RM 6000!! yey!! aku mmg leh beli motor Yamaha 135 LC!! dgn duit tu la aku beli motor Yamaha 135LC
Alhamdulillah..dgn motor ni la aku dok pi sekolah,dan dgn motor neh la jgk aku dok ulang alik dari UiTM perlis ke Penang. Memang berbaloi lah beli motor neh.leh wat jalan jauh,dia ada Liquid Coolent (LC) iaitu sistem penyejuk enjin.Kalau bawak jalan jauh tak de hal lah nak risau pasal enjin Jammed disebabkan oleh enjin terlampau panas.

p/s: kalau ada rezeki,nak pakai kereta yang dibeli dgn duit sendiri..wee~ insyaallah...

2 comments:

Tanaka..>GeNEcist..™® said...

momo....
LC tu hang tangkap gambaq background rumah tok yah ka?

Hamba Yang Berdosa said...

tu bukan LC aku la..aku amik dari dalam internet tu..wee~