Sunday, May 15, 2011

Selamat hari guru!

Assalamualaikum dearest reader..arini 16 haribulan mei adalah hari dimana kita menghargai pengorbanan seorang guru. Alhamdulillah,aku sgt2 lah bersyukur dan rase pengorbanan seorang guru itu tidak terhingga. Arwah ayah ku juga seorang guru. Ini bermakna guru ni mmg dekat dihati aku.. Guru adalah seorang insan yang mengajar,mendidik dan membimbing para pelajar untuk menjadi manusia yang berguna.Nampak tak? jasa seorang guru tu tak ternilai beb! Mcm budak2 sekarang ni aku tgok dgn cikgu pun boleh ajak bertumbuk. Hei! mane korang punya pendidikan sivik? Murid yang lahir tahun 1991 dan keatas belajar mata pelajaran Pendidikan Sivik,tapi sivik mcm haram..Mcm kita2 ni kot la,time kita mana ada lagi pendidikan sivik kan? =)

Antara guru2 yang aku ingt mngajar aku suatu ketika dulu adalah dimulakan dgn guru tadika aku dulu.Aku ingat lagi cikgu Aminah. Dia orang yang lembut,tapi tegas! budak2 takut dgn dia,tapi boleh dikatakan rapat la dgn dia sebab bila time pegi tadika,pukul 9 jer dia akan panggil aku, 'akmal jom ikut cikgu pi beli nasi lemak sat' aku pun tak paham dulu kenapa dia suruh aku pi beli nasi lemak kat kedai depan tu.Sedangkan dia boleh pi sendiri..maybe dia ada alasan yang tersendiri =) maklumlah,yang si penjual tu lelaki..

Time aku sekolah rendah lak,cikgu yang aku kenal dan aku ingt adalah cikgu Yusof,ini cikgu champion punya! hahaha..beliau seorang yang boleh dibawak bergurau,seorang yang tegas,seorang yang berdedikasi..beliau mmg seorang guru yang cemerlang! ramai pelajar yang senang dgn cikgu Yusof ni.Tak lupa jgk cikgu Bakhtiar atau cikgu Bad.Aku ingat lagi moment dimana aku tercakap benda yang tak sepatutnya depan beliau..hahahah..cerita bermula mcm ni,aku ditugaskan untuk memanggil amirul(member aku) dikelas yang lain.Aku pegi la dan smpai dikelas tersebut Cikgu Bad dalam kelas tgh mengajar matematik. aku ketuk pintu tok! tok! tok! 'Assalamualaikum cikgu,saye nak jumpe amirul boleh?' cikgu bad jwb 'hah? nak jumpa amira?? Amira ni dia nak jumpa kamu..'(dgn niat untuk menyakat aku) aku dgn tetiba terkeluar dari mulut aku 'amira kepala hotak hang!'..cikgu bad dgr! 'hang kata apa tadi?' dia pegang pembaris panjang kaler kuning tu depan aku...nasib baik tak kena tibai..hehehe..pengalaman tu tak dapat aku lupa beb! cikgu2 lain seperti cikgu Azmi yang ajar muzik,cikgu Rashidah yang ajar sains,cikgu Hanita ajar sains jgk,dan2! aku ingat lagi cikgu Naomi! hahaha..cikgu ni Ya Allah kalau berletiaq sampai besok pun tak abeh! dia ajar aku Matematik time darjah tiga,dia tgh mengajar math dia tanya soklan tentang bahagi,orang lain jawab betul,aku jawab kuat2 jgk tapi salah dia kata ' sape yang sebut seratus dua puluh tadi? aku picit tete* kang baru taw!' hahahahaha...indahnya pengalaman dahulu kan bila teringat..

Bila dah sekolah menengah lain plak hal yang aku buat dgn cikgu2 aku..hehehe..rilex la..time ni mmg nakal ckit..hehehe..bila kau masuk sekolah menengah,aku dikenali semua cikgu sebab arwah ayah aku penolong kanan sekolah tu.Aku agak tension la jgk sebab aku tak leh wat salah ckit,wat salah jer nnt mesti ada report yang dihantar terus ke arwah ayah aku..haish...tak senang taw!..cikgu yang ajar aku EST dulu,Sir Ng Kooi lim,haish..aku wat salah ckit jer 'I will tell your father"...adeh...rimas! tapi disebabkan dia jgk lah EST aku B..hehehe..byk cikgu kat sekklah menengah yang aku rapat..ye la,kita mcm dah besar ckit kan,tu yang leh rapat tu...heee



p/s: Guru ibarat lilin yang membakar diri....

No comments: