Tuesday, May 3, 2011

Isu : kawin???

Hye Blogger! Assalamualaikum..salam sejahtera saya ucapkan kepada semua...lama tak mem'blog' nih,ape maksud kalau aku dah start mem'blog' balik?? maksudnya aku tgh cuti!! hahaha..cuti2 tak tahu wat pape..mula la nak menulis..jari2 semua dah gatal2..hee..

Berkenaan tajuk diatas,aku tetiba nak cerita pasal kawin ni kenape eks?? haa...ada stoly molly neh! hehehe..tadi,pada pukul 4.30ptg,3 mei 2011,aku duduk dimeja makan bersama mak aku tgh makan cuq udang (cucur udang),dengan air teh plak...perrgghh..mmg terangkat..pastu tetiba mak aku bukak cerita tanya aku..'hang tau yang kak hg nak bertunang?' aku ckp 'tak tau,bila nya?'  mak aku tak jawab tapi mak aku ckap 'bukan mak tak bagi,tapi balak dia tak keje tetap lagi..mak tak nak anak2 mak lepas kawin menangis2,pastu nak mai meghendeh( mintak simpati) kat mak lepas kawin' aku pun terfikir kejap..btul jgk ckap mak aku tu..tapi kalau dah jodoh nak wat mcm mana mak...suka sama suka...mak aku jwb 'suka leh bagi hg bahagia ka? sebelum kawin mmg la dok baik dgn family si lelaki,mak nak tgok lepas kawin depa (mereka) boleh bahagikan tak antara family dgn keluarga sendiri...' 

Tutup cerita kakak aku,bukak lak cite abg aku...mak tanya, 'Abg hg tak cita pape kat hg ka?' aku tertanya2 lagi...'cita apa mak?' mak aku mula kan ceritanya 'abg hg ada berkenan kat sorang pompuan neh,abg tanya pendapat mak,mak kata 'tak payah'...' aik? 'kenapa mak'? pompuan tu tua daripada abg...bukan mak tak suka,tapi takut abg kena tipu,pompuan tu dah byk pengalaman,dan abg baru umo 24,terlampau muda...' aku berfikir 'aku sendiri pun target kawin umo 27,abg aku ni biar btol...'

mak aku berkata lagi 'anak laki mak tak kisah sgt,mak tak mau jadi mcm arwah tok hg kat melaka noh,kalau anak nak kawin memilih,tak mau org jawa la..anak mami tak mau lah..bagi mak,mak tak kisah, yang lawa ka,tak lawa ka..tinggi ka,pendek ka..itu semua tak penting! hgpa pilih la sendiri  tapi......' alamak ada lak tapi nya... 'kalau boleh tu pompuan tu mesti lah ada sedikit ILMU AGAMA,nak cari yang ustazah kompom2 la hg tak dapat..(mak perli aku) ada sikit ilmu pun jadi lah,hgpa yang laki ni kena byk ilmu agama sebab hgpa nk kena bimbing depa..pastu mak nak menantu pompuan mak yang SENONOH la ckit,dan yang penting HORMAT ORANG YANG LEBIH TUA..mak tak memilih mcm nak menantu putih la,yang pandai lah..tak...cukup la tiga syarat tadi..' heee... mak aku dah bercerita tentang kawin dgn anak teruna dia neh..hihi..

p/s: Nur Afiza Hanim,ciri2 yang mak nak dah ada kat kamu..jgn risau yer.. =)

8 comments:

SaLLy said...

dah ada duit baru ble kawin!!!
no money, no talk heheheh

Tanaka..>GeNEcist..™® said...

Sally! Meh kawen!! hahahah

~fiM-uNdefiNed~ said...

hahaha btoi2...sokong sally..haha

• b e b o t said...

mkn nasik minyak la ta lame lagi . ahaha

call me wawa :) said...

haha . untung lah hanim . :)))))

Misz Muffin said...

amboi kemal.. thniahlah dh jmpk bkal menantu yg mak hg mau.. :D nnti kwen jgn lpa jmput aku.. hg xjmput aku pi bom hg.. haha

Sang Kalimatapa said...

sally: yeah!! betul!
bella: aku makan nasi minyak hg dulu kot..lalala
wawa: jelez la tu!! haha
Fatin: aku mesti jemput hang punya sebab aku nak suruh hg cuci pinggan..hahaha

Abdul Rasyid said...

mamu, t jgn lupe ajak i k~