Friday, May 4, 2012

Kenapa salahkan orang lain? salahkan diri sendiri dulu!! (BERSIH 3.0)

Assalamualaikum,salam sejahtera..salam satu malaysia... masih 'SATU' ke Malaysia ni?? bagi aku la kan malaysia dh tak berSATU dh sekarang. Baru2 ni Perhimpunan BERSIH 3.0 telah berlaku di area Kuala Lumpur. Aku tak pegi pun, hanya mendapat info daripada FB dan tv sahaja.

Aku tergerak hati nak tulis blog kali ni adalah sebab aku sedih gila tgok anak2 muda MELAYU yang dicucuk hidungnya menjadi BALACI kaum lain. Aku bukan org kerajaan yang nak menjahanamkan pembangkang, tapi aku menulis atas dasar AKU ANAK MALAYSIA.

Aku kecewa bila ada yang mempersalahkan pihak lain (polis) bila mereka di hentam dan dibelesah oleh pihak polis apabila mereka melakukan demostrasi. Hey ABG,PAKCIK,MAKCIK,KAKAK, kalau tak nak polis melakukan keganasan kenapa kamu melanggar undang2 perhimpunan hah?? dah tak paham bahasa MELAYU sebab dh jadi pengikut AMBIGA?

Polis melakukan perkara yang betul, semasa awal perhimpunan tak de sape yang cedera dibelasah polis..kenapa?? sebab semua berjalan dgn elok,tak de yang memaki hamun. Tapi bila pukul 2.30 ptg semua menjadi mcm 'KERA KENA BELACAN' kenapa?? owhh..nak protes..nk kata POLIS ANJING KERAJAAN?? bila korang dh membuat huru hara tak kan polis nak dok diam??

Ini lah masalah org melayu, ingt pepatah neh 'Diluah mati mak, ditelan mati bapak' Bila jadi huru hara,polis buat bodoh..biar kan je huru hara berlaku ada lah pihak akan berkata 'Polis makan gaji buta,kerajaan bagi elaun byk kat polis tapi depa tak buat keja pun' dah jadi lain lak....

Bila polis menjalankan tugas bila jadi huru hara seperti meleraikan perhimpunan yang ganas, ada pulak yang ckap mcm neh ' Polis BARUA, Anjing kerajaan!' Hey, mana korang letak otak korang? kalau korang tak cetuskan apa2 huru hara, polis tak de hak nak tangkap, belasah korang taw? ke korang buat tak taw sebab korang yg dh dirasuk syaitan??

Ada yang letak video di YOUTube menunjukkan kesan lebam dan mata yang merah dibelasah polis. Sedara,yang kau gi maki hamun diaorg kenapa? ada kacau korang ke?? ingt lah matlamat korang nak buat perhimpunan bersih tu untuk apa?? untuk BERSIHKAN PENIPUAN DALAM MENGUNDI. Tapi sekarang korang dh tersasar jauh. Korang memperjuangkan emosi korang sahaja.

Semasa BERSIH 2.0 berlangsung, ada tak yang cedera di pukul polis? ada tak?? pihak kuning mungkin jawab ada..tapi sebenarnya tak de kan? sebab ape tak de?? sebab korang buat Demo mengikut syarat2 yang telah ditetapkan!! itu baru bgus! ini tak, bila ada yang memberi arahan untuk menjadi BODOH,korang yang bijak PANDAI ni pun ikut lah arahan BODOH tu.

Aku sedih,sedih dgn MELAYU..aku malu kalau ke negara asing org asing tgok kita sebagai PENGGANAS. Sedarlah melayu,jgn diikutkan sangat emosi. Memang aku taw,kalau tak buat demo mcm neh, kerajaan tak mendengar suara hati rakyat. Banyak cara lain lagi boleh digunakan..bukan hanya BERDEMO.

Bagi pihak kerajaan, seharusnya lakukan sesuatu untuk rakyat. Rakyat tak suka ditindas tapi selama kerajaan memerintah tak de lak nmpak org melayu,cina dan india ditindas? ade ke?? Rasanya kita hidup aman je. Bila jadi mcm neh rasa tak aman dh Malaysia neh. Nak jadi mcm SYRIA ke?




Orang melayu yang beragama Islam dibahagian hadapan..mane kaum lain? kenapa melayu sahaja dibarisan hadapan?

 yang terbalik kan kereta pun sape? MELAYU..



Pssstttt...korang yang kena belasah dgn polis,kaum lain rileks je takde lebam..korang yang cari nahas,kaum lain PANDAI korang yang BODOH...

4 comments:

Nama saya Umi Salmah said...

Kalau semua orang melayu bersatu dan tak berpecah kan best! Meesti KUAT1
politik pon akan jadi kuat!

Qaseh Dania said...

itulah..sedih je tengok keadaan ni...as an educated people, dorg boleh fikir cara yg lebih baik utk betulkan apa yg salah kan? huhu

Sang Kalimatapa said...

melayu dh nak jadi mcm org arab...itu lah dunia dh nak kiamat..tanda2 dh byk dh...org arab walaupun namanya ARAB..diaorg berpecah belah...byk puak yang bertelingkah....melayu akan jadi mcm depa la nnt...kaum lain senyum melayu sama melayu bergaduh.

Tanaka..>GeNEcist..™® said...

Mesir ngan Libya lepas demonstrasi menjatuhkan kerajaan, sampai skarang tak aman2 lagi.. Dah tahap perang dah... Makan minum tak cukup.. Mintak2 la tak jadi kat Malaysia.. amin..